چرا مکه را «امالقری» مینامند؟
امام صادق(ع) با اشاره به گسترش و تکامل تدریجی زمین از زیر کعبه فرمود: خداوند بیتالله را 2 هزار سال پیش از گسترش زمین آفرید.
به گزارش مشرق، بیست و پنجم ذیالقعده به نام «دحو الارض» مشهور و معروف است، دحو به معنای بسط دادن و گستراندن است و «دحو الارض» نیز به معنای گستراندن زمین است و علت نامگذاری این است که خداوند بعد از خلق محل کعبه از آنجا شروع به گستراندن زمین و قابل سکونت قرار دادن زمین کرده است، این اتفاق در این روز به وقوع پیوسته است و به خاطر عظمت چنین روزی، روزه و غسل آن سفارش شده است.
میان مفسران و دانشمندان درباره نحوه گسترانیده شدن زمین اقوال مختلفی وجود دارد که به برخی آنها اشاره میشود:
بیشتر بخوانید:
امشب بیدار بمانید!
1- زمین در ابتدا زیر آب غرق بود، تدریجا آبها در گودالهای زمین قرار گرفت و خشکیها سر برآورد و گسترده شد و اول نقطهای که سر بر آورد محل کعبه بود و از آن تعبیر به دحوالارض میشود.
2- در آغاز زمین به صورت پستیها و بلندیهای تند و غیر قابل سکونت بود و بارانهای سیلابی به صورت مدام میبارید، ارتفاعات زمین را میشست و در درهها جمع میکرد و تدریجاً زمینهای مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد.
3- از امام محمد باقر(ع) نیز قول سومی نقل شده است که فرمودند: خدای متعال وقتی میخواست زمین را خلق کند، بادها را فرمان داد تا به شکم آب بزنند و آب را به موج در آورند، آبها در اثر طوفان کف کرده، همه کفها یک جا جمع شد که همان محل فعلی کعبه به وجود آمد. آنگاه آن را به صورت کوهی از کف درآورده، زمین را از زیر (دامنه) آن کوه بگسترانید و آیه «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا و هدی للعالمین» سخن از همین مطالب دارد.
با این وجود اولین بقعهای که خدا از زمین خلق کرده «کعبه» بود و سایر نقاط از ناحیه کعبه گسترانیده شدند و به این امر «دحو الارض» گفته میشود، پس خداوند در خلقت زمین ابتدا موضع و محل کعبه را خلق کرد که آن محاذی بیت المعمور در عرش الهی است و ملائکه در آسمان همانند انسانها در روی زمین دور آن طواف میکنند و بعد از خلق محل کعبه زمین از نقطه کعبه وسعت یافت و گسترانیده شد.
صفحات: 1· 2