بهترين اعمال در شب قدر چیست؟
بهترين اعمال در شب قدر
پاسخ :
محدّث بزرگوار ، ابن بابويه رحمه الله در مجلس ۹۳ از كتاب الأمالى ، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم ، مى گويد:
ومن أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل ؛[۱]
هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد ، بهتر است.
به نظر مى رسد كه اين مطلب ، برگرفته از سخن پيامبر خدا به ابوذر است كه در آن ، برترى علم را بر عبادت به تفصيل ، بيان ، و در پايان آن فرموده است:
يا أبا ذَرٍّ الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكرَةِ العِلمِ خَيرٌ لَك مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِيامِ نَهارِها وَقِيامِ لَيلِها ؛[۲]
اى ابو ذر! يك ساعت نشستن براى گفتگوى علمى براى تو ، از عبادت يك سال كه روزش را روزه بدارى و شبش را به نماز بِايستى ، بهتر است.
افزون بر اين حديث ، منابع حديثى ، روايات بى شمارى از اهل بيت عليهم السلام را نقل كرده اند كه مى رساند آموختن دانش ، به مراتب ، برتر از عبادت است؛[۳]ليكن براى روشن تر شدن اين موضوع ، توجّه به چند مطلب ضرورى است:
الف ـ كدام علم و كدام عبادت؟
از ديدگاه فقهى ، «آموختن علم» ، احكام پنجگانه را دارد و بررسى متن احاديث فراوانى كه علم را برتر از عبادت مى دانند ، به روشنى مى رساند كه مقصود ، برترى آموختن واجب يا مستحب بر عبادات مستحب است.
ب ـ نقش عبادت در پيدايش نور علم
از نگاه متون اسلامى ، عبادات ، نقشى بنيادى در پيدايش و تداوم فروغ علم دارند. از اين رو ، هدف احاديثى كه علم را برتر از عبادت مى دانند ، تضعيف يا انكار نقش سازنده عبادت در كنار علم نيست؛ بلكه تأكيد بر همراه ساختن عبادت با علم و برحذر داشتن از عبادتِ ناآگاهانه است كه نه تنها بى ارزش ، بلكه خطرآفرين است.
ج ـ سيره اهل بيت عليهم السلام
بررسى و تأمّل در سيره عملى اهل بيت عليهم السلام درباره شب قدر و عنايت ويژه آنان به عبادت و ذكر در شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم ، و توجّه به رهنمودها و سفارش هايى كه به بهره گيرى بيشتر از اين شب ها داشته اند ، همگى به روشنى نشان مى دهند كه اين شب ها ، جز در موارد استثنايى ، بايد صرف عبادت و ذكر و نيايش و اُنس با خداى سبحان شوند.
[۱]الأمالى ، صدوق : ۷۴۷ .
[۲]جامع الأخبار : ۱۰۹ / ۱۹۵ ، بحار الأنوار : ۱ / ۲۰۳ / ۲۱ .
[۳]ر . ك : العلم و الحكمة فى الكتاب و السنّة : ۱ / ۳۰۹ (برترى دانشجويى بر عبادت).
شمارى از بزرگان علما ، تأليف هاى معروف خود را در شب قدر به پايان برده اند ، همچون شيخ محمّد حسن ، صاحب جواهر ، كه اين كتاب عظيم را در شب بيست و سوم ماه رمضان تمام كرده است. نيز ملاّ هادى سبزوارى ، در بيست و سوم رمضان سال ۱۲۶۱ ق ، تأليف كتاب منظومه را به پايان رسانده است. همين نكته را درباره مفسّر برجسته قرآن ، علاّمه طباطبايى نيز مى بينيم كه تفسير ارزشمند خويش الميزان را در بيست و سوم رمضان سال ۱۳۹۲ ق ، تمام كرده است.
منبع: حدیث نت