یه راز مهم موفقیت از زبان امام صادق (عليه السلام)
وقتی از سرعت سخن می گوییم، باید به یک یک مهارت بسیار ضروری و یکی از اسرار موفقیت و پیشرفت اشاره کنیم و آن «سرعت در کار» است؛ وقتی کاری بر عهده داریم که باید انجام دهیم، زود شروع کردن و زود تمام کردن آن، در وضعیت شغلی و کسب و کار ما مؤثر خواهد بود.
امام صادق (ع) فرموده اند «چون قصد کاری داشتی، اول وقت را برای آن انتخاب کن و با سرعت سراغ آن برو.»[1] یعنی افزون بر آن که در برنامه ریزی روزانه بهترین وقت را که همان اول روز باشد برای شروع کار انتخاب می کنید، باید کارهایی را که بر عهده دارید زود شروع کنید. به ویژه در مشاغلی که نتیجه آن یک محصول است، تأخیرها با زیان بیشتری همراه خواهند شد.
شاید این جمله طلایی را از کسانی که درباره رموز موفقیت سخن می گویند، شنیده باشید (به تکرار آن دقت نمایید) «شروع کنید و تمام کنید؛ شروع کنید و تمام کنید!» این تقریباً همان چیزی است که امام صادق (ع) فرموده اند. اجازه ندهید انبوه کارهای نکرده، پیش رویتان تنلبار شوند. این اتفاق ممکن است به راحتی رخ بدهد. دست بجنبانید و از «فردا فردا» کردن بپرهیزید.
اجازه ندهید انبوه کارهای نکرده، پیش رویتان تنلبار شوند
خود را بیش از مقداری که لازم است گرفتار یک کار نکنید؛ نه در شروع و نه در هنگام انجام آن. اگر به طور معمول، در شروع یا اتمام کار تأخیر دارید، سعی کنید دلایل اصلی آن را بیابید. آیا از شروع کار هراس دارید؟ چرا؟ آیا ابهامی در آن وجود دارد؟ مثلاً از نتیجه بخش بودن آن مطمئن نیستید؟ یا نمی دانید آن را چگونه انجام دهید؟ برای رفع این موانع قدم بردارید و در یک زمان بندی مشخص، تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این کار را انجام دهید یا نه! و وقتی که آن را شروع کردید، دیگر نباید به تردیدهای گذشته برگردید.
حالا اگر دچار تأخیر در اتمام کار شدید، به همان ترتیب به دلایل تأخیر فکر کنید. مثلاً ممکن است دچار وسواس در کار شده باشید یا ممکن است انگیزه اولیه را از دست داده باشید؛ این موانع را برطرف کنید، به خود هشدار دهید که پس از شروع کار، هیچ چیز مهمتر از این نیست که آن را در هر حال به پایان برسانم.پس از شروع کار، هیچ چیز مهمتر از این نیست که آن را در هر حال به پایان برسانم
موفقیت شغلی شما حتماً به کیفیت کار شما بستگی دارد اما این نباید شما را دچار وسواس اضافی در کار کند. غالباً علاوه بر کیفیت، کمیت و تعداد کارهایی که انجام می دهید، نیز مهم است. به خصوص پس از این که کاری را بر عهده گرفته اید، باید نظم و خوش قولی خود را به دیگران و به خودتان ثابت کنید! دیگران با دیدن خوش قولی شما، رضایت بیشتری به دست می آورند و این به اعتبار شغلی شما می افزاید و از سوی دیگر، هربار که کاری را به موقع انجام می دهید، انرژی و اعتماد به نفس بیشتری را دریافت می کنید.
تمرکز خود را بالا ببرید. عدم تمرکز نه فقط هنگام انجام کارها باعث کند شدن سرعت شما می شود؛ بلکه یکی از دلایل ناپیدای تأخیر در شروع کارهاست. وقتی قرار است کاری را انجام دهید، زمانی را برای آن تعیین کنید و به آن پایبند باشید. چه روزی و چه ساعتی باید به سراغ آن بروید و حدوداً چه قدر وقت برای آن لازم دارید؟ وقتی به صورت متمرکز بر هر کدام از کارهایتان فکر می کنید، زود به نتیجه می رسید. تمرکز، به شما این توان را می دهد که هم با کیفیت بیشتر کار کنید و هم کارهای بیشتری را انجام دهید.
و نکته آخر این که حتی درباره کارهایی که به شغل و درآمد شما ربط ندارند، همین گونه باشید و کارها را تا آن جا که ممکن است به تأخیر نیندازید. کارهای شخصی یا مربوط به خانه و خانواده یا سایر مسئولیت های اجتماعی اگر به موقع انجام نشوند، مثل یک وزنه سنگین به پای شما خواهند ماند و دیر یا زود، کم یا زیاد، در فعالیت های شغلی شما نیز تأثیر منفی خواهند گذاشت.
منبع: نشریه خانه خوبان (97)، محمدحسین شیخ شعاعی
پی نوشت ها:[1] . من لا یحضره الفقیه، ج3، ص157.