پای منبرمجازی-لقمه حرام
مساله شرعی منتخب؛
اگر روزه دار قی(استفراغ) کند تکلیفش چیست؟
قی کردن غیر عمدی؛
همه مراجع بزرگوار؛ اگر سهواً یا بی اختیار قی کند روزه باطل نیست اما آنچه که وارد فضای دهان شده را نباید فرو ببرد و اگر عمدا فرو ببرد روزه اش باطل است ولی اگه سهوا فرو رود اشکال ندارد.
قی کردن عمدی؛
همه مراجع بزرگوار؛ روزه اش باطل می شود حتی اگر بخاطر عذر شرعی مثل بیماری و… ناچار باشد قی کند.
حکم کفاره در صورت قی کردن عمدی و بدون عذر شرعی؛
?آیات عظام امام، سیستانی، نوری، بهجت، فاضل؛ کفاره ندارد
?آیات عظام صافی، اراکی؛ بنا بر احتیاط واجب کفاره افطار عمدی را دارد
?بقیه مراجع عظام؛ کفاره افطار عمدی واجب میشود.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: فلینظر الانسان الی طعامه(۲۴عبس)
لقمه_حرام شروع همه ی مصیبت هاست…
عبادت ده_جزء دارد که نه_جزء آن ؛ طلب روزی_حلال است!!!
همانگونه که انسان جسم دارد و روح ، همانطور هم طعام نیز جسمانی است و روحانی ، سپس دقت در غذای جسم و پس در غذای روح ، هم از نظر محتوا و ساختمان و هم از نظر طرق اکتساب (ممن یاخذه) می تواند آدمی را در مسیر معرفه الله و تهذیب نفس و خودسازی پیش برد .
در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم امروزه بایستی به محتوای آن و هم قالب آن و هم به تولید کنندگان آن با دقت و مراقبت کامل نگریست . به راستی امروزه خوراک فکری و غذای روحی و روانی خود را از چه کسانی می گیریم ؟ چقدر نسبت به نوع طعام خود در این فضا مراقبت داریم ؟ و نسبت به آن حساسیم ؟
اجتناب از حرامهای اخلاقی ؛ حرامهای طبی و حرامهای فقهی باعث سعادت دنیوی و اخروی و سلامت جسم و روح میشود
اگر بخواهیم نماز و دعای ما قبول شود باید لقمه ای را که مصرف می کنیم نیز حلال باشد. آری همان گونه که هواپیما برای پرواز بنزین مخصوص می خواهد، پرواز معنوی انسان نیز لقمه ی مخصوص لازم دارد
همانطور که مستحضرید پیشگیری خیلی بهتر از درمان است و هزینه آن بسیار کمتر از درمان خواهد بود . پیشگیری یعنی دقت و مراقبت فراوان در انتخاب نوع طعام ، اینکه این طعام از کجا و به چه شکل و توسط چه کسانی تهیه شده است . در غذای جسم سعی می شود به تاریخ مصرف ، برند شرکت سازنده و مواد مغذی در آن و علامت استاندارد دقت کرد . آیا همین دقت را در انتخاب مواد مصرفی برای روح خود داریم ؟
اگر تا الان نداشته ایم ، باید به استناد آیه شریفه نگاه عالمانه ، هوشمندانه و مسئولانه تری داشته باشیم تا از آسیب ها مصون بمانیم . اگر همین یک جمله قرآن را به خوبی درک می کردیم و به مضمون آن عمل می کردیم یقینا جلوی خیلی از مشکلات جسمی و انحرافات اخلاقی و اختلالات روحی گرفته می شد و انسان می توانست با توجه به مفاد این آیه زیستی آگاهانه و سالم در بعد جسمی و حیات طیبه ی درخشانی را به بعد روحی تجربه نماید . یقینا نسخه ای است برای حل تمام مشکلات روحی و جسمی ما و این راهبردی است که در این روزها بشر بسیار به آن محتاج است .
اللهم عجل لولیک الفرج