معاونت فرهنگی تربیتی مرکز آموزشهای غیرحضوری

Download: _.pdf

در حال دریافت: _.pdf وحدت جهان اسلام و چهل سالگی انقلاب

طرح مسئله

بر اساس تحقيقات موجود فقدان اتحاد و همبستگی میان ملت­های جهان اسلام و وابستگی دولت­ ها به پروژه ­های جهان غرب عمده ترین چالش همگرایی سیاسی جهان اسلام در قرن 21 است. به نظر می­رسد به دو دلیل عمده نفوذ و مداخلات خارجي و نبود اراده عوامل زمينه ساز داخلي در جهان اسلام؛ وحدت اسلامی آنچنان که قدرت اسلامی را بنمایاند و جبهه متحدی را بشارت دهد پدید نیامده است.[1]

ايجاد وحدت بين پيروان مذاهب اسلامي به برکت انقلاب اسلامي ايران، به عنوان يکي از اهداف جدي جمهوري اسلامي مورد توجه قرار گرفت. اين دستاورد جهاني انقلاب، ناشي از سياست­ هاي اصولي جمهوري اسلامي ايران است. اين سياست، هم در حوزه انديشه و هم در حوزه عمل، تجلي و بروز يافته است.    
در حوزه انديشه، علاوه بر موضع­ گيري­ هاي صريح حضرت امام(ره) مبني بر خودداري از اختلافات مذهبي و ايجاد وحدت اسلامي بين پيروان فرق مختلف اسلام، اين سياست به صورت اصولي در مواضع جانشین امام و قانون اساسي نيز مورد توجه قرار گرفته است. اکنون ائتلاف عربي و غربي بر ضد جمهوري اسلامي ايران که منادي وحدت در جهان اسلام است ممکن است اين پرسش را مطرح کند که آيا زمان حاضر بيش از اتحاد و همگرايي شاهد واگرايي و تفرقه و حتي منازعه و تخاصم و جنگ نيابتي ميان کشورهاي مهم جهان اسلام نيستيم؟ آيا جنگ سوريه و يمن و قبل از آن جنگ عراق عملا کشورهاي اسلامي منطقه را به دو دستگي نکشانده است؟ و در چنین فضايي آيا سخن گفتن از اتحاد و وحدت اسلامي تا چه حد واقع بينانه و منطقي است؟ حقيقت آن است که حتي اگر از ناحيه برخي کشورهاي اسلامي نيز نظام ما مورد بي­ مهري يا حتي خصومت قرار گيرد به حکم دستور اسلام اتحاد اسلامي تکليف و وظيفه  جمهوري اسلامي است. اين سخن بدين معناست که دستاوردهاي اتحادگرايي ميان جوامع اسلامي با وجود موانع و دشواري­ هاي فرارو در طول چهل سال انقلاب کم نيست.

 

متن کامل این مطلب در ادامه قابل دریافت است.