بسیج و اقشار آن
بسیج، بر اساس ارزش های انسانی و فرهنگ عمیق اسلامی شکل گرفته و رمز موفقیت آن، این است که از اعتقاد میلیون ها انسان برخاسته است. زمانی که افراد مسیر زندگی و هدف خود را با تفکر بسیج هماهنگ و هم سو می بینند، به بسیج گرایش می یابند.
اشاره
به مجموعه اندیشه ها، ارزش ها و رفتارهای یک قوم، فرهنگ گفته می شود. در حقیقت، فرهنگ، چیزی است که به زندگی، ارزش حیاتی می بخشد. فرهنگ همچون روحی در افکار و رفتار مردم جریان دارد و اصلی ترین وسیله حفظ جامعه است؛ چرا که عناصر گوناگون اجتماع در بستر فرهنگی به هم پیوند می خورند. جامعه ای که مشکل فرهنگی داشته باشد، نظم نمی پذیرد و رفتارها در آن، قابل در آن، پیش بینی، هدایت و برنامه ریزی نخواهند بود.
بسیج، بر اساس ارزش های انسانی و فرهنگ عمیق اسلامی شکل گرفته و رمز موفقیت آن، این است که از اعتقاد میلیون ها انسان برخاسته است. زمانی که افراد مسیر زندگی و هدف خود را با تفکر بسیج هماهنگ و هم سو می بینند، به بسیج گرایش می یابند. ایمان، اخلاص، ایثار و شجاعت، ویژگی های بسیجی اند که در دامن فرهنگ اصیل اسلامی رشد کرده اند.
تدبیر امام، تشکیل بسیج
مردم، اصلی ترین بخش جامعه اند که نقشی حیاتی در تأمین سلامت و موفقیت کشور بر عهده دارند. آنها هستند که با آگاهی و هوشمندی، جامعه را به سوی موفقیت پیش می برند یا با ناآگاهی های خویش، سرنوشت شومی را برای کشور رقم می زنند.
حضرت امام خمینی رحمه الله با بینش عمیق خود، بارها بر جایگاه مهم مردم برای رساندن کشور به سعادت، تأکید ورزید. ایشان با درایت بی نظیر خود در سال های سخت دفاع، قشرهای گوناگون را به یک پارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحران جنگ تشویق کرد. قدرت مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه و پیوند الهی آنان با یکدیگر، نه تنها کشور را از رنج های جنگ نجات داد، بلکه بعد از جنگ نیز بسیج را به عنوان یکی از بزرگ ترین و محکم ترین نهادهای کشور مطرح ساخت.
بسیج؛ نهادی اجتماعی
حضور پر رنگ و موفق بسیج در جنگ تحمیلی، ارزش بسیج را بیش از گذشته در برابر چشم ها قرار داد. ازاین رو، بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی می شناسند. باید توجه داشت که گرچه یکی از وظیفه های مهم بسیجیان، آمادگی نظامی برای دفاع از خطرهای نظامی است، ولی بسیج در نظر امام خمینی رحمه الله ، تکلیفی فراتر از این دارد.
در اندیشه ایشان، بسیج، نهادی اجتماعی است. نهادی گسترده که پاسخ گوی بسیاری از نیازهای اساسی و حیاتی جامعه است و چنان با بخش های دیگر نظام پیوند دارد که جدایی آنها از هم در جامعه اسلامی امکان پذیر نیست. بسیج با کارکردهای گوناگون خود، یاری رسان نیازهای آموزشی، عمرانی، سیاسی، دفاعی و… است. بسیج سوادآموزی، بسیج سازندگی و بسیج محرومیت زدایی، قسمتی از برنامه های بسیج در کشور است.
بسیج محرومیت زدایی
فقر، یکی از جدی ترین مشکلات موجود در کشورهای جهان است. هر سال تعدادی از انسان ها به دلیل سوء تغذیه و کمبود بهداشت، جانشان را از دست می دهند. مردمانی که بر اثر زراندوزی، خودکامگی و قدرت طلبی دیگران، در تنگ دستی و فلاکت به سر می برند.
انقلاب اسلامی در ایران، با بیداری قشر محروم جامعه شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی رحمه الله ، محرومان را صاحبان اصلی انقلاب دانست و نظام اسلامی را حکومتی عدالت خواه معرفی کرد. یکی از برنامه های ایشان، تشکیل بسیج محرومیت زدایی بود. گرچه تعدادی از نهادهای دولتی برای ریشه کنی فقر تلاش می کردند، ولی ایشان با فراخوانی از همه مردم، درخواست کردند تا در هر محله ای، گروهی شامل مهندسان، کارشناسان شهرسازی و خانه سازی، یک روحانی و یک نماینده دولت انتخاب کنند. این عده بدون هیچ پاداش مادی، با استفاده از کمک های مردمی و انسان دوستانه توان مندان، به رسیدگی حال محرومان و مستمندان می پرداختند.
بسیج سوادآموزی
اسلام، فراوان به فراگیری دانش توصیه کرده است. دانش آموزی، نه تنها زندگی اجتماعی را سامان می بخشد، که یکی از بهترین راه های رسیدن به خداست. در آموزه های دینی ما، دانش اندوزی و تفکر، عبادتی است که پاداشی بیش از عبادت های دیگر دارد.
آنچه در رژیم ستمشاهی بر ملت ایران سایه انداخته بود، تنها ظلم و استبداد نبود. دانش، بزرگ ترین نعمتی بود که مردم از آن محروم بودند. بیشتر مردم توان خواندن و نوشتن نداشتند و مسیر روشنی برای پیشرفت در برابر خود نمی دیدند. بسیج سوادآموزی با دستور امام خمینی رحمه الله به وجود آمد. ازاین رو، بی سواد و باسواد، دست در دست هم نهادند تا راه های موفقیت کشور را هموار سازند. بسیج سوادآموزی با هدف نجات مردم از نادانی، شروع به کارکرد و بی سوادی را تا مرز ریشه کنی پیش برد.
بسیج در دفاع مقدس
تاریخ بشر، جنگ ها و کشمکش های فراوانی به خود دیده است. کشورگشایی ها، ثروت اندوزی ها، قدرت طلبی و شهرت طلبی ها، انسان هایی را رو در روی هم به میدان نبرد کشانده و ذهن انسان را از خاطره های غارت و خون ریزی پر کرده است.
دفاع مقدس ملت ایران در طول هشت سال، ماهیتی متفاوت از جنگ های دیگر دارد. آنچه رزمندگان ایرانی را تا پای جان در میدان نگاه می داشت، ثروت و قدرت و شهرت نبود. دفاع مقدس، تصویر روشنی از تفکر بسیجی است. در این تفکر، انسان، موجودی مادی نیست که در حصار دنیا محصور باشد، بلکه موجودی الهی است که برای رسیدن به سعادت جاودانی تلاش می کند. همین تفکر است که ذهن های آگاه فراوانی را از سراسر جهان به خود معطوف داشته است.
بسیج جهانی
اسلام، دینی جهانی است که در مکان یا زمانی خاص محدود نمی شود. دینی که نوید آزادی، اخلاق و سعادت را برای تمامی انسان ها به ارمغان آورده است. دوراندیشی امام خمینی رحمه الله نیز برآمده از همین باورهای دینی است و فریاد رسای آزادی خواهی او همچنان در گوش تاریخ طنین انداز است. ندایی که مستضعفان عالم را به یک پارچگی فرا می خواند و بسیج را بهترین الگو برای آنان می داند. بسیج در تفکر حضرت امام رحمه الله ، بهترین محور وحدت ملت های مظلوم است. ایشان می فرماید: «هان ای ملت های جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده های قدرتمندان نهراسید که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست. وعده خداوند متعال، تخلف ناپذیر است.» «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت های مسلمان عالم باشد».
منبع: گلبرگ - آبان 1386، شماره 92 - آغاز هفته بسیج
کتاب «سامراشناسی» روانه بازار نشر شد
کتاب «سامراشناسی(لحظههای حضور در آستان مقدس امامین عسکریین(ع))» اثر محمدجواد مهری منتشر شد.
اثر حاضر، یکی از مجلدات مجموعه شش جلدی، برای آشنایی کاربردی با پنج شهر تاریخی - زیارتی عراق تنظیم شده است و علاوه بر معرفی اماکن تاریخی و زیارتی عتبات عالیات، آداب سفر به عتبه مقدسه، دانستنیهای زیارت، فضیلت شهر، ثواب زیارت، زیارتنامه مربوطه به همراه ترجمه، زندگانی مدفونین در این اماکن، زبانشناسی، نقشه راهنمای آستان های مقدّس و فاصله شهرها با محاسبه کیلومتر را نیز در بر دارد.
مجلد پیش رو با عنوان «سامرا شناسی» نکات کاربردی سفر سامراء و زیارت اماکن آن را برای مخاطب بیان کرده است.
ساختار اثر
این کتاب در هشت گفتار تألیف شده است؛ گفتار اول با عنوان «سامرا شناسی» فضیلت زیارت عسکریین(ع) را شرح میدهد.
«شناختنامه امام هادی(ع)»، «شناختنامه امام عسکری(ع)» و «حرم شناسی» عناوین گفتار دوم تا چهارم از این کتاب هستند.
نویسنده در گفتار پنجم با عنوان «سایر مدفونین حرم مطهر» به اشخاصی همچون حکیمه دختر امام جواد(ع)، سمانه همسر امام جواد(ع)، حُدَیث والده امام عسکری(ع)، نرجس والده امام زمان(عج)، ابوهاشم جعفری، حاج آقا رضا همدانی، میرزا محمدحسین شیرازی و سید حسن کلیددار میپردازد.
گفتار ششم با عنوان «زیارات» زیارت امام هادی(ع)، زیارت امام عسکری(ع)، زیارت نرجس خاتون(ع)، زیارت حکیمه خاتون(ع) و زیارت امام زمان(عج) در سرداب مقدس را به رشته تحریر درآورده است.
هفتمین گفتار مزار سید محمد(ع) و هشتمین و آخرین گفتار «مزار ابراهیم بن مالک اشتر» نام دارند.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
چرا جهان اسلام مانع نسل کشی در غزه نمی شود
یکی از مهمترین موضوعاتی که منجر به تشدید حملات و بمبارانهای شهر غزه توسط اسرائیل شده این است که اساسا در استراتژی رژیم صهیونیستی بر این موضوع تاکید شده که نباید در آیندهای نه چندان دور شهری به نام غزه وجود داشته باشد به این خاطر اسرائیل با حمایت تام و تمام و بدون، چون و چرای غرب به دنبال ویرانی و کشتار و نسل کشی همه جانبه در غزه است.
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است تلاش خزنده اسرائیل برای کوچاندن مردم غزه یعنی کوچ اجباری آنها به سایر سرزمین هاست که در دهههای گذشته بارها و بارها این اقدام را با راهبردهای نظامی و حملات و کشتارهای دسته جمعی صورت داده است به این خاطر مشخص است کوچ اجباری مردم غزه راهبرد و استراتژی گستردهای بین اسرائیل، آمریکا و دنیای غرب است تا با توسل به این روش اسرائیل حوزه نفوذی خود را گسترش دهد.
امروز همه دنیا در حال نظاره تداوم نسل کشی در غزه هستند ضمن اینکه مردم دنیا شاهدند اسرائیل در تلاش است به نوعی مردم غزه را به سمت صحرای سینا در مصر کوچ دهد و آنها را در آنجا اسکان دهد موضوعی که با واکنش و مقاومت مصر مواجه شده است.
بی تردید مصریها نه به خاطر اهالی غزه و فلسطین بلکه به خاطر امنیت ملی، سیاسی و اجتماعی خود با اسکان مردم غزه در صرای سینا مخالفت میکنند، پس میتوان نتیجه گرفت مقاومت عبدالفتاح السیسی به خاطر مصراست و سران مصر نیز آنچنان که انتظار میرود از مردم غزه حمایت جانانهای به عمل نیاورده اند در حالی که انتظار میرفت مصر بابت نسل کشی در غزه به اسرائیل اخطار جدی بدهد و به سرعت روابط خود را با اسرائیل قطع کند، اما شاهد هستیم نه تنها مصر بلکه هیچ یک از کشورهای عرب منطقه روابط خود را با اسرائیل به خاطر کشتار مردم غزه قطع نکردهاند و این روابط همچنان ادامه دارد.
اینکه کشورهای عربی با سیاستهای آمریکا به نوعی همراهی میکنند و در واقع تابع اراده آمریکا در منطقه هستند متاسفانه منطقه را دچار چالشهای اساسی کرده و این موضوع خفت بار با ایجاد مشکلاتی گریبان مردم فلسطین را گرفته است.
ارتباط آشکار کشورهای عرب با اسرائیل قطعا به ضرر و زیان ملت فلسطین است بنابراین عبدالفتاح السیسی که در این موضوع مقاومت میکند به مردم غزه فکر نمیکند بلکه به دنبال تامین منافع کشور خود است در حالی که انتظار میرفت مصریها درباره مردم غزه حسن نیبت نشان دهند و با قطع روابط خود با اسرائیل نشان دهند از مردم فلسطین در برابر نسل کشیها و تجاوزات اسرائیل حمایت میکنند.
بیتردید نگرانی باید توام با عمل باشد در حالی که شاهد هستیم سران کشورهای عربی دائما از تداوم بمبارانها و کشتار مردم بیگناه غزه اظهار نگرانی میکنند، اما دست روی دست گذاشتهاند و فقط در حد حرف و سخن واکنش نشان میدهند در حالی که باید با قطع کامل روابط با اسرائیل در عمل نشان دهند که از مردم فلسطین و آرمان آزادیخواهانه فلسطین دفاع میکنند.
منبع: بصیرت
کلیپ زیبای سرباز قاسم با نوای حاج میثم مطیعی
سرود هماهنگ که دوشنبه ششم محرم
در بیش از ۴۰۰ میعادگاه احلی من العسل
در سرتاسر کشور اجرا میشود..
تــهـیــــــه شـــــــده در:
معاونت جوانان عاشورایی
هیــأت رزمنـــدگان اســـلام
متن کارت دعوت با محوریت غدیر شامل 26 متن و شعر
متن کارت دعوت با محوریت غدیر ، شامل 26 متن و شعر با موضوع غدیر برای استفاده ی شما بزرگواران در جشن های عید غدیر است.
متن کارت دعوت با محوریت غدیر 1 – جشن ولایت علی علیه السلام
ای غدیر! تو دیگر یک برکه ی خاموش نیستی، تو مادر اقیانوس هایی. تک درخت کناره ی آبگیر! سایه ات را بگستران! ما آمده ایم بیعت کنیم. که امروز هم دیر نیست … اکنون به شکرانه ی پیوند غدیر با قلب هایمان، در جشن ولایت علی علیه السلام به شادی می نشینیم.
مکان:
زمان:
طلوع خورشید سامراء
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّد الْبَرِّ التَّقِىِّ الصَّادِقِ الْوَفِىِّ
می وزد طرفه نسیمی که دم روحانیست
همه جا جلوه یار و همه جا نورانیست
شب و جد و شب شادی شب مدحت خوانیست
هشتمین روز همایون ربیع الثّانیست
از محیط عظمت گوهر زهرا آمد
البشاره حسن دیگر زهرا آمد
به روایت اغلب مورخان، در هشتم ربیعالثانی سال 232 هجری قمری، جهانیان به ولادت امام حسن عسکری علیه السلام، یازدهمین امام شیعیان مفتخر شدند. امام هادی علیهالسلام کنیه ایشان را ابامحمد نامیدند تا نشانهای باشد که این مولود بابرکت پدر آخرین حجت خداوند بر زمین هستند. در اوصاف ایشان آمدهاست بسیار گشادهرو، اهل عبادت، نماز و روزه بودند.
نور عبادت
نقل میکنند صالح بن وصيف دو فرد ستمکار را بر امام علیهالسلام گماشته بود تا حضرت را آزار دهند، دیری نپایید صالح دید هر دو به افرادی اهل عبادت، نماز و روزه تبديل شدند! دستور داد آن دو را حاضر کردند، به آنها گفت: وای بر شما! این چه حالتی است که پیدا کردید؟ آن دو زندانبان گفتند: چه بگوییم درباره مردی که روزها روزه میگیرد؛ تمام شب عبادت مینماید؛ سخنی نمیگوید و کاری به جز عبادت ندارد. زمانی که به ما نگاه میکند بدنمان به لرزه میافتد و حالتی بر ما پدیدار میگردد که اختیار خویش را از دست میدهیم!
عمر با برکت
امام حسن عسکری علیهالسلام در 29 سال زندگی بابرکتشان، به دلیل فشارهای عباسیان از طریق نامهنگاری و مکتوبات، امور شیعیان را اداره نموده، شاگردان بسیاری تربیت نمودند و از همه مهمتر شیعیان را برای فراقی سخت آماده میساختند.
آخرین حجت
عیسیبنصبيح می گويد: امام را در زندان ملاقات کردم ایشان از من پرسیدند: آيا صاحب فرزندى شدهای؟ گفتم: نه؛ حضرت دعا نمودند و فرمودند: خدایا! به او فرزندی بده که بازویش باشد و چه خوب است که یار و بازوی انسان، فرزندش باشد؛ گفتم: آیا شما هم فرزندی دارید؟ فرمودند: به خدا سوگند! فرزندی خواهم داشت که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.