نکات مهم در واکنش به حوادث خبری
در زمان مواجهه و واکنش به حوادث خبری باید حداقل ۲۵ نکته را مدنظر قرار داد:
?۱- در واکنشهای خبری هیجان زده نشویم
?۲- به سرعت وارد فاز قضاوت نشویم
?۳- از هر خبر و واکنش خبری پازل و معما نسازیم
?۴- هر محتوای نوشتاری و تصویری را نشر ندهیم
?۵- در دام بازیهای خبری نیفتیم
?۶- در تله جذب کنندگان فالوور یا رسانه های زرد گرفتار نشویم
?۷- هر محتوایی را لایک نکنیم و هر کامنتی از خود در فضای مجازی به جای نگذاریم
?۸- اسیر شایعات و اخبار جعلی نشویم
?۹-منابع مختلف را مرتبط با خبر مربوطه چک کنیم و از منابع معتبر و موثق کسب خبر کنیم (با دقت به نام نویسنده یا خبرنگار، تاریخ تولید و انتشار و…)
?۱۰- هر خبر، تصویر، نظر، یادداشت، قضاوت، مقایسه و… را درست ندانیم
?۱۱- هر فرد مورد قضاوتی اعم از زنده و یا مرده خانواده دارد و این هجمه ها و قضاوتها و شایعات، موجبات رنجش شان را فراهم می کند
?۱۲- با مشارکتهای نسنجیده و غیردقیق در چرخه نشر و بازنشرها، بر ابهامات و حواشی دامن نزنیم
?۱۳- تا مطمئن نشده ایم مطلبی را نشر و بازنشر ندهیم
?۱۴- در خصوص اخبار و تصاویر خبری که احساسات یا تعصبات را تحریک می کنند، حساستر باشیم و محتاط تر عمل کنیم
?۱۵- در شرایط خاص یا بحرانی مراقب هشتگ هایمان باشیم، هوشیارانه تر انتخاب داشته باشی
?۱۶- در هر کمپین خبری یا واکنش خبری در جو و فضای روانی و احساسی مشارکت نکنیم
?۱۷- اجازه موج سواری خبری به صاحبان منافع در زمینهای بازی خود مانند رسانه های اجتماعی مان و… ندهیم
?۱۸ – در هر نظرسنجی در جوی روانی احساسی یا تعصبی شرکت نکنیم.
?۱۹- خود و واکنشهای رسانه ای مان پس از هر واقعه خبری که افکار عمومی را درگیر کرده را ارزیابی کنیم.
?۲۰- در جمع آوری امضا در واکنش خبری در جوی روانی احساسی شرکت نکنیم
?۲۱- اگر در جایگاه متخصص به ویژه رسانه ای و ارتباطی هستید مراقب ارزیابی ها، قضاوتها، تجویزها، نسخه ها پیشنهادهای خود به ویژه در بحرانها باشید.
?۲۲- شندروزنامه نگار مسئولی باشیم (در صورت ایفای نقش) سوادهای رسانه ای، خبری، بصری، اطلاعاتی و دیجیتالی خود را بالا ببریم
?۲۳- آموزه ها، تجارب و سوادهای مرتبط با حوزه رسانه مان را به خانواده و اطرافیان نیز منتقل کنیم
?۲۴- در صورت نیاز از افراد متخصص معتمد یاری بگیریم.
✅ کانال جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه ای
?