در کدام محيط هستیم؟
📣 گاهى محيط، محيط غفلت است و بى توجّهى، لهو است و سرگرمى و اشتغال به غير است؛ كه اصولًا اين همه از غفلت ها و حتّى از كفر برخاسته است.
📣 وقتى غفلت شكل مى گيرد تا حدّ كفر پيش مى رود. پس يك مرحله، غفلت است، لهو و سرگرمى است، اشتغال به غير است، فرو رفتن در دنياست.
📣آدمى در لحظه ى غفلتش بازى مى كند و سرگرم مى شود. و اين سرگرمى باعث مىشود كه فرو رود و فائز نباشد؛ «ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ».
📣گاهى هم محيط، محيط ذكر است و توجّه. تنبّه است و بيدارى.
📣انسان در چنين محيطى كه قرار مى گيرد از خودش شرمنده مى شود و در آينه ى چهره و حضور ديگران و اشك و آه آن ها و فداكارى و ايثارشان، بخل و كوتاهى خودش را مى بيند. تنبلى و سستىاش را مىبيند.
📣وقتى مىبيند كه ديگران با سر رفتهاند و او هنوز گامى برنداشته، شرمنده می شود و مجلس در او بصيرتى را مىآورد و او را بيدار مىكند.
📣گاهى هم محيط، محيط شُكر است و بهره بردارى، فعّال است و زنده و آدمى به حركت مستمرّى رسيده است و به سمت خوبىها و صالحات و حسنات، حركت مىكند.
📣در محيط هاى غفلت زده و غافل، آدمى مى تواند سه موضع گيرى و برخورد داشته باشد.
۱.مى تواند رو به پستى بيشترى بياورد و جايى كه همه مشغولند، ساز محكمترى را بزند و فساد بيشترى بياورد.
چون در اين آينه ى سياه، بدى هاى ما انعكاسى ندارد و جلوى چشممان نمى آيد. و در چنين جمع غافلى، زشتى هامان رسوا و مفتضح نيستند و آنها را نمى بينيم.
وقتى همه دارند فرياد مى زنند، اگر من هم فرياد بزنم و زمزمه اى كنم، به جايى بر نمى خورد، ولى وقتى همه آرامند، زمزمه و حتّى صداى نَفَسِ من هم آزار دهنده است.
۲.مى تواند به همرنگى روى بياورد، اگر به فساد بيشترى روى نياورد، لااقل در همان حدّ باقى بماند و جزء غافل ها باشد.
۳.مى تواند از غفلت و بى توجّهى و از چشم پوشى و يا زشتى عمل آنها بياموزد و بيدار شود.
استاد علی صفایی
📚 شرحی بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
ص ۷۶