ما به احمد یک حقیقت بدهکاریم، نه یک انتقام
«احمد بالدی»، در اعتراض به اجرای دستور تخلیه رستوران خانوادگیشان در پارک زیتون، خود را آتش زد و چند روز بعد بر اثر ۷۰ درصد سوختگی جان باخت.
🔸 این خبر، که ابتدا با روایتهای احساسی و نادقیق در شبکههای اجتماعی همراه شد، فوراً به یکی از نمادهای بحران ساختاری خوزستان تبدیل شد.
♦️ پیرو این ماجرا رئیس جمهور نماینده ویژه ای جهت بررسی ماجرا اعزام کرد و شهردار اهواز به توصیه برخی مقامات از سمت خود کناره گیری کرد.
🟥 امروز این متن خوب رو از سید راشد عدنانی ، دانش آموخته مدیریت و خط مشی گذاری عمومی دیدم… دلسوزانه ، روشنگرانه و حق مدار .
کاش گوش شنوایی باشد و به جای کار سیاسی و اقدامات نمایشی فکری برای اصلاح واقعی بکنیم قبل از اینکه “تراژدی منابع مشترک” اتفاق بیفتد.
🔻ما به احمد یک حقیقت بدهکاریم، نه یک انتقام
همه ما داغداریم. این درد، درد مشترک شهر است و هیچکس نمی تواند مرگ یک جوان را توجیه کند. اما در بحبوحه این اندوه و خشم، ما به عنوان شهروندان اهواز، به مرحوم احمد بالدی یک حقیقت کامل بدهکاریم، نه یک روایت ناقص.
اجازه ندهیم از این ماجرای عمیقا دردناک، قاعده و رویه ای برای باج گیری ساخته شود.
ماجرای احمد، آنطور که در ابتدا شنیدیم، داستان فقر مطلق و لقمه نان نبود. ماجرای احمد، داستان تلخ یک رانت بود که به بدترین شکل ممکن تمام شد.
بیایید کمی از شعارها فاصله بگیریم و فقط واقعیت های مستند این پرونده را کنار هم بگذاریم:
۱. محل کسب خانواده بالدی، یک دکه ساده در حاشیه شهر نبوده بلکه یک کافه رستوران در قلب پارک زیتون کارمندی بوده است، یک محله ی بزرگ مرفه نشین در کلانشهر اهواز.
۲. این مکان، اساسا متعلق به شهرداری بوده که طی قراردادی شبیه به قرارداد ترکمنچای، از تیرماه سال ۱۳۸۴ به مدت ۲۰ سال به پدر خانواده بالدی اجاره داده شده بود، با اجاره بهای ماهانه ۶۵ هزار تومان. تکرار می کنم: ماهی ۶۵ هزار تومان ثمن بخس در یکی از طلایی ترین نقاط شهر.
۳. قرارداد، پس از ۲ دهه، بالاخره در تیرماه ۱۴۰۴ به اتمام رسیده و همان اجاره بهای ناچیز هم طبق گزارش ها، از سال ۱۳۹۷ پرداخت نشده است.
آیا این رقم ناچیز ۶۵ هزار تومان، خودش بزرگترین بی عدالتی و توهین به هزاران جوان بیکار یا کاسب اهوازی نیست که برای یک متر جا، باید اجاره های میلیونی بپردازند؟
۴. شهرداری در این ۴ ماه، سه نقطه جایگزین را برای جا به جایی کافه+ پیشنهاد استخدام یکی از اعضای خانواده در خود شهرداری به پدر خانواده بالدی داده اما همه این پیشنهادات رد شده است. چرا؟ چون هیچ کدام به اندازه آن رانت سودآور نبوده است.
۵. فاجعه آن روز، یک اتفاق ناگهانی نبوده است. از تیرماه، تهدیدهای مستمر پدر خانواده به خودسوزی به عنوان اهرم فشار روی میز بوده و زمینه ی مساعد روحی و روانی را برای سوق دادن احمد به انجام این کار وحشتناک فراهم ساخته است. حتی گزارش شده که منزل شخصی بعضی از مدیران شهرداری، برای ارعاب احتمالا مسلحانه، شناسایی شده بود.
تراژدی واقعی اینجاست. احمد بالدی، قربانی شده است. اما او قربانی مامور شهرداری نبوده، بلکه قربانی سیستمی شده که اجازه داده یک امتیاز غیرمعمول، آنقدر ریشه بدواند که کندن آن به یک فاجعه ختم شود. او قربانی فشاری بوده که از اصرار بر حفظ آن رانت، ناشی شده است.
اگر عدالت این است که شهرداری در برابر تهدید به خودسوزی کوتاه بیاید و این رانت را تمدید کند، پس فردا، هرکس که امتیاز غیرقانونی اش در خطر باشد، می تواند یک گالن بنزین به دست بگیرد و قانون را به گروگان بگیرد.
دوستان گرامی! این دعوا، دعوای قومی و عرب و فارس نیست. این دعوای تمام شهروندانی است که در سکوت، قانون را رعایت می کنند اما می بینند که چگونه عده ای با تهدید، می خواهند بر رانت خود پافشاری کنند.
عزیزان! اجازه ندهیم خون احمد، به ابزاری برای مشروعیت دادن به باج گیری تبدیل شود. ما به احمد بدهکاریم که ریشه های واقعی این فاجعه را بخشکانیم: رانت، و استفاده از جان انسان ها به عنوان اهرم فشار.
انقطاع نزول وحی
سخنان حضرت علی علیهالسلام به وقت غسل و تجهيز رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم:
🏴 بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ؛ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ، وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ النَّاسُ فِيكَ سَوَاءً… .
🏴 پدر و مادرم فداى تو اى رسول خدا با مرگ تو رشتهاى پاره شد كه در مرگ ديگران اينگونه قطع نشد، با مرگ تو رشته پيامبرى، و فرودآمدن پيام و اخبار آسمانى گسست. مصيبت تو، ديگر مصيبتديدگان را به شكيبايى واداشت و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد.
📚 نهجالبلاغه، خطبه۲۳۵.
عسکری صحیح است یا عسگری؟
به کار بردن صحیح واژهها و اسامی ضرورتی است که گاهی با سهلانگاری و بیتوجهی، به اشتباهات بزرگی منجر میشود. یکی از این اشتباهات که به طور مداوم با آن مواجه هستیم، بیان یا نگارش «عسگری» به جای «عسکری» است.
آنچه به اهمیت رعایت صحیحنویسی وصحیحگویی در این لفظ میافزاید، برداشتهای غلط معنایی از این دو عبارت است که دستمایه دشمنان دین و امامت امام عصر علیهالسلام قرار گرفته و بدینوسیله این غلط اصطلاحی و لغوی را به دایره موضوع اعتقادی کشانده است.
شنیده میشود که گفتهاند حسن عسگری عقیم بوده و فرزندی نداشته است و عبارت عسگری که لقب ایشان است به معنای عقیم و بیدانه است؛ فلذا همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی برای اوست. تاریخ گواه است که «عسکری» از مشهورترین القاب آن حضرت است؛ همان طور که امام هادی علیهالسلام را به این لفظ لقب دادهاند و عسکر محلهای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت.
خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی علیهالسلام، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن علیهالسلام و پدر بزرگوارش امام هادی علیهالسلام در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند و به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی علیهالسلام است و آنها را عسکریین گفتهاند.
اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد. از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و به معنای لشکر است. عسکری اسم منسوب است و منسوب به عسکر است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف).
در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری بهسزا داشتند.
این شایعه و عوامل حکومتی عباسی باعث شدند که عده قلیلی از مسلمانان معتقد باشند که امام حسن عسکری فرزندی دارد و او مهدی موعود (عج) است ولی طرفداران این عقیده، خیلی کم بودند، چنانکه نعمانی که در زمان غیبت صغری میزیسته، مینویسد: این جمعیت کمی که بر این عقیده پا بر جا ماندند همانهایی هستند که علی بن ابیطالب دربارهشان میفرماید: در پیمودن راه حق از کمی نفرات وحشت نکنید.
شایسته است گویندگان و نویسندگان و رسانهها کمر همت ببندند و در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش کنند.
منبع: ایسنا به نقل از «عصر ایران»،
فرسایش روانی
با تدبیر و مدیریت حکیمانهی رهبری و تلاش قوای نظامی توانستیم در جنگ پیروز شویم؛
اما آنچه در این میان بسیار خطرناک است، فرسایش روانی است که دوست و دشمن هر دو در آتش خانمانسوز آن میدمند.
۱. به تصویر کشیدن ناکارآمدی همهی ارکان دولت
۲. در بوق کردن جنگی نزدیک
هر دو در فرسایش روانی مؤثرند.
پ.ن:
کسی منکر ضعف در برخی از ارکان دولت از نظر کارکرد، و نیز فاصلهی بسیار آن با تراز مطلوب نظام اسلامی نیست.
ولی یادمان باشد که در ذهن بسیاری از مردم، تفکیکی میان دولت و حکومت وجود ندارد. یعنی تضعیف دولت، تضعیف حکومت است. این موضوع بهشدت میتواند فرسایش روانی را در جامعه به همراه داشته باشد.
مورد دوم، تکرار خبر نزدیک بودن جنگ دیگری میان اسرائیل و ایران است. برخی از دوستان ناآگاه، همراه با شبکههای معاند، از همان روز اول اعلام آتشبس، هر روز اعلام نزدیکی جنگ را در وظایف فعالیتهای رسانهای خود میدانستند.
کسی منکر جنگ وجودی میان ایران و اسرائیل نیست؛ زود یا دیر شاید اتفاق بیفتد. نکتهی مهم این است که اگر هر روز در صدر اخبار جامعه باشد، چه آسیبهای فردی، خانوادگی و اجتماعی به همراه خواهد داشت؟
آنان که باید هوشمند باشند، سیستم امنیتی و نظامی است. دیگر افراد جامعه ــ به فرمودهی رهبری در نخستین پیامشان پس از جنگ ۱۲ روزه ــ باید به زندگی عادی خود ادامه دهند.
فرسایش روانی آثار تخریبی فراوانی میتواند به همراه داشته باشد.
✍ محمدحسین افشاری (مهاجر)
سالکان ثبات
🔹 درباره توده مردم فرمود
ــ اگر کسی کار خیر بکند،
ــ انفاقی بکند،
خدا به او پاداش میدهد ✨ و یکی از پاداشهای او این است که او را حفظ میکند و به او ثبات قدم عطا میکند.
📖 اما در آیه نورانی سوره مبارکه «بقره» ندارد که اگر کسی کار خوب کرد، ما او را ثابت قدم میکنیم،
بلکه این هدف را ذات أقدس الهی آورده در متن کار این مجاهد،
👈 فرمود: کسانی که ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِم﴾ یعنی در همان اولی که وارد #حوزه شد میخواهد ثابت قدم باشد، در همان اولی که وارد #میدان_نبرد شد میخواهد ثابت قدم باشد❗️
❌ نه اینکه اگر کسی چنین کاری را کرد خدا او را ثابت قدم میکند!
🌟 آنقدر این مردان، بزرگ هستند
که از همان اول، #ثبات_قدم را از خدا میطلبند.
📌 خیلی فرق است بین آیهای که بگوید «خدا آنها را ثابت قدم میکند»
و آیهای که بگوید «مردان به مقصد رسیدهای که در آغاز کار میگویند ما برای تثبیت قدمِ خودمان داریم اقدام میکنیم» ‼️
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
پای کار دین و دانش ایران
حضرت آیتالله خامنهای: «آنچه در این دوازده روز برای جمهوری اسلامی اتّفاق افتاد، علاوه بر افتخارات بزرگی که ملّت ایران کسب کرد ــ که امروز مردم دنیا هم دارند به آن اعتراف میکنند ــ [این بود که] جمهوری اسلامی و ملّت عزیز ایران قدرت خود، عزم و ارادهی خود، استقامت خود، دست پُر خود را به دنیا نشان داد. اگر دیگران از دور چیزی شنیده بودند، از نزدیک قدرت جمهوری اسلامی را احساس کردند. علاوهی بر اینها، این نکته مهم است که جمهوری اسلامی استحکام بینظیر پایههای نظام و کشور خود را به دنیا نشان داد. این حوادث برای جمهوری اسلامی بیسابقه نبود؛ از اوّل انقلاب بارها از این حوادث برای کشور رخ داده؛ علاوهی بر جنگ تحمیلیِ هشتساله، فتنهانگیزیها، کشاندن افراد سستعنصر در مقابل ملّت، فتنههای گوناگونِ نظامی، سیاسی، امنیتی و غیره، جمهوری اسلامی بر همهی اینها فائق آمد… آنچه مهم است، این است که توجّه داشته باشیم که ایران اسلامی بر اساس «دین» و «دانش» بنا شده و به وجود آمده… آنچه استکبار جهانی و در رأس آن، آمریکای جنایتکار با آن مخالف است، همین دین شما و دانش شما است؛ با دین شما مخالفند، با این ایمان گستردهی مردم مخالفند، و با دانش شما مخالفند… آنچه به عنوان [قضیّهی] هستهای و غنیسازی و حقوق بشر و امثال این چیزها میگویند بهانه است؛ اصل قضیّه آن است… و ملّت ایران به توفیق الهی دین خود را و دانش خود را رها نخواهد کرد. و به فضل الهی و به کوری دشمن خواهیم توانست ایران را به اوج ترقّی و اوج افتخار برسانیم.» ۱۴۰۴/۰۵/۰۷
چرا کسانی که وعدهی نیکو دارند از جهنم دور میشوند؟
🔹إنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَىٰ أُولَٰئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ
🔸کسانی که قبلاً از جانب ما وعدهی نیکو دارند، از آن جهنّم دور نگه داشته میشوند
🔻As for those who deserved goodness from Us—these will be kept away from it
این آیه از قرآن به ما میآموزد که عمل نیکو و رفتار درست با دیگران در دنیا نه تنها باعث رضایت خداوند میشود، بلکه نتیجهی آن نجات از عذاب الهی خواهد بود.
📖#سوره_أنبياء آیه 101
به خدا توبه دارد، خجالت دارد...
به خدا توبه دارد، خجالت دارد، یه بی سر و پا کتاب می نویسد بنام «امیرالمومنین مروان»!!!
یه بی غیرت دیگر می نویسه «امیرالمومنین یزید» و…
اونوقت من و تو می گیم «امام»علی!!!!!
✅ آیه الله حاج شیخ جواد تبریزی روی منبر گریه می کرد و می گفت: ( اینقدر نگید «امام علی»
مگر رسول الله در غدیر دستور نداد از این به بعد به علی(علیه السلام) بگید امیرالمومنین؟
پس چرا در ۳۰ - ۴۰سال گذشته عادت کردید بگید «امام علی»؟
آیا «آقای عالم» کم مظلوم بوده که در بین شیعیان، مظلومیت تازه ای پیدا کرده؟
✳️من بعد از شنیدن این سخنان با تعجب دست به تحقیق زدم اون زمان این نرم افزار و…نبود، ولی با کمال تعجب دیدم :
در کل آثار محدث قمی ( م. ۱۳۱۹ ش. ) یک جا کلمه «امام علی» نیست،
در آثار علامه امینی (م. ۱۳۴۹ ش.) نیست، در کتب دیگر هم نیست؛
💚 و از این به بعد به جای امام علی بگوییم امیرالمؤمنین علی علیه السلام
مقابله با حیلههای شیطان
امام سجاد علیهالسلام:
🍃 اللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْکارَ عَمَلِهِ وَ الْطُفْ لَنَا فِی نَقْضِ حِیلِهِ .
🍃 بارخدایا، قلوبمان را از انکار کارهای شیطان سرشار ساز و برای درهم شکستن حیلههایش ما را چاره بیاموز.
📚 فرازی از دعای هفدهم صحیفه سجادیه.
حقوق بشر از دیدگاه امام سجاد علیهالسلام
🎁 حق اموال:
❇️ امام سجاد علیهالسلام میفرمایند: وَ اَمَّا حَقُّ مَالِكَ … وَ لَا تُنْفِقَهُ اِلَّا فِي وَجْهِهِ .
💎 و اما حق مال و ثروت تو این است که آن را در راه درست مصرف کنی.
🔶 قسمت دوم:
1️⃣ حق مال و ثروتت این است که بدانی، این دارایی فقط به دست تو نرسیده، بلکه خداوند به تو امانت داده تا باهاش درست رفتار کنی. پس نباید پولت رو در راههای نادرست خرج کنی و همیشه باید ازش به خوبی استفاده کنی.
2️⃣ پول وسیله است، نه هدف:
پول خوبه، اما فقط یه ابزار برای زندگی بهتره. نباید بذاریم که همهی فکر و وقتمون بشه فقط پول درآوردن.
3️⃣ خرج درست یعنی شخصیت قوی:
وقتی بلد باشی کجا خرج کنی و کجا خرج نکنی، نشون میدی که آدم قوی و عاقلتری هستی.
4️⃣ پولِ بیبرکت فایده نداره:
پولی که از راه نادرست به دست بیاد یا برای کار نادرست خرج بشه، برکت نداره و حتی ممکنه دردسر درست کنه.
5️⃣ کمک به دیگران، سرمایهی واقعیه:
وقتی از پولت برای کمک به دیگران استفاده میکنی، در واقع داری روی قلبت سرمایهگذاری میکنی. اینجوری آرامش و حس خوب رو میخری.
📎 #کوتاه_نوشته
📎 #امام_سجاد