معاونت فرهنگی تربیتی مرکز آموزشهای غیرحضوری

Download: 4029072_926.pdf

در حال دریافت: 4029072_926.pdf عظمت، اهمیت و بایدهای اربعین از نگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اربعین را بزرگ ترین گردهمایی عالم، پدیده‌ الهی و معنوی، پدیده فوق العاده عظیم، حرکت مومنانه،‌ مظهر عشقِ همراه بصیرت،‌ ترکیب عقل و عاطفه، ترکیب ایمان و عشق،‌ مایه عزّت و سربلندی و افتخار،‌ زمینه‌ساز گسترش معرفت حسینی،‌ زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی»،‌ نشانه‌ اراده‌ پروردگار بر نصرت امت اسلامی،‌ نشان‌دهنده‌ اوج گرفتن تفکّر مبارزه در راه خدا،‌ نشان دهنده آمادگی عمومی و همگانی در راه خدا،‌ نماد بسیار زیبا و پرشکوه از حضور پیروان اهل‌بیت و علاقه مندان به اهل‌بیت،‌ ضامن بقای کشور و نشان دهنده پیشرفت بخش معنوی فرهنگ می دانند.
رهبر معظم انقلاب همچنین حرکت حضرت زینب از شام به کربلا را در اربعین، ناشی از سیاستِ ولائی آن حضرت می-دانند تا اجتماع کوچک اما پرمعنای آنها در کربلا شکل بگیرد و سرآغازی برای گردهمایی عظیم بعدی بشود. ایشان سرکوب کردن انگیزه های خبیث و معاند و معارض، زنده ماندن حادثه عاشورا و تحقق سیاست ولایی را از دستاوردهای حرکت حضرت زینب در اربعین می دانند.

جوشش اربعینی موضوع دیگری است که از بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اربعین به دست آمده است؛ رهبر انقلاب آن را آغاز جاذبه مغناطیس حسینی و آغازی برای حوادث اربعینی بعدی می دانند و در این باره به تبلور عزم ملی، حادثه 29 بهمن تبریز، قیام 19 دی مردم قم، پیروزی انقلاب، ماجرای توابین، قیام مختار و در هم پیچیده شدن دودمان بنی امیه اشاره می کنند.

این پژوهش به بررسی، شاخص یابی و محوربندی بیانات رهبر انقلاب درباره “گردهمایی بزرگ اربعین” در سال های 78 تا 98 اختصاص دارد.