حدیثی قابل تامل
امام حسین علیه السلام
یَا ابنَ آدَمَ! اُذکُر مَصرَعَکَ وَ فی قَبرِکَ مَضجَعَکَ وَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللهِ، تَشهَدُ جَوارِحُکَ عَلَیکَ؛
ای فرزند آدم! یاد کن مرگ خویش را، و خوابیدن خود را در قبرت، و ایستادن خود در برابر خدا را،
در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند.
ارشادالقلوب، ج 1، ص 29
حدیث روز | سه عمل برتر
امام محمد باقر علیه السلام در روایتی به معرفی سه عمل برتر پرداختند.
امام محمد باقر علیه السلام:
ثَلاثةٌ مِنْ أفْضَلِ الاَعْمالِ: شِبْعـَةُ جُوْعـَةِ المُسْلِمِ وَ تَنْفیسُ کُرْبَتِهِ وَ تَکْسُو عَوْرَتَهُ
سه چیز از برترین اعمال است:
سیر کردن گرسـنگی مسلمـان، زدودن غم مسلمان، پوشاندن زشتی و عیب او.
مصادقة الأخوان، ص ۴۴
لوح معارف ثقلین-162
حدیث روز | زندانی واقعی کیست؟
امام جعفر صادق علیه السلام در روایتی به معرفی زندانی واقعی پرداختهاند.
امام صادق علیه السلام:
المَسجونُ مَن سَجَنَتهُ دُنیاهُ عَن آخِرَتِهِ
زندانی [واقعی] کسی است که دنیایش او را از آخرتش باز داشته باشد.
الکافی: ج ۲، ص ۴۵۵، ح ۹
لوح معارف ثقلین-148
حدیث روز؛ توکّل
تکبر
امام علی علیه السلام:
تکبر در دوران ریاست، موجب ذلت در زمان برکناری می شود.
غررالحکم/ج1/ص248
زندگی فراز و فرودهای بسیاری دارد. انسان عاقل نه به مقام های دنیوی دل میبندد و نه از فرودها و شکستهای ظاهری ناراحت می شود.
پس چه بهتر که به مقام و موقعیت فعلی خود #مغرور نشویم و در هر موقعیتی، به فکر کسب #معنویت باشیم.
نعمت دست نيافتن به گناه
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 منَ الْعِصْمَةِ، تَعَذُّرُ الْمَعَاصِ.
🔹قدرت نداشتن بر گناه نوعى پاكدامنى است.
✍️ پيام اين گفتار امام علی عليه السلام آن است كه افرادى كه نمى توانند خود را در محيط گناه آلود نگه دارند سعى كنند از آن محيط دور بمانند تا گناه براى آنها متعذر شود و البته ثواب ترك گناه را به نوعى خواهند داشت. عدم حضور در مجلس معصيت و لزوم هجرت از مناطقى كه انسان را به هر حال آلوده گناه مى كند ناظر به همين معناست.
حتى اگر درست بينديشيم يكى از آثار و بركات هجرت مسلمانان از مكه به مدينه، يا از مكه به حبشه نيز همين بود كه از محيط شرك كه آنها را مجبور به گناه مى كرد دور بمانند و خدا را آزادانه بندگى و عبادت كنند.
📚 حکمت 345 نهج البلاغه
فرصتی برای توبه
قالَ الصَّادِقُ عَلَیهِالسَّلَامُ:
«الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً، أَجَّلَهُ اللَّهُ سَبْعَ سَاعَاتٍ؛ فَإِن اِسْتَغْفَرَ اللَّهَ، لَمْ يُكْتَبْ عَلَيْهِ شَيْءٌ وَ إِنَّ مَضَتِ السَّاعَاتُ وَ لَمْ يَسْتَغْفِرْ كُتِبَ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ.»
✍️ امام صادق علیهالسّلام میفرمایند:
هيچ مؤمنى نيست كه گناهى انجام دهد، مگر هفت ساعت مهلت داده میشود؛ اگر در اين مدّت توبه كند، چيزى بر او نوشته نمیشود و اگر توبه نكند، برايش گناه نوشته می شود.
? وسایلالشیعه، ج 16، ص 65.
رضایت مردم
هر کس به بهای نارضایتی خدا، مردم را راضی کند، خداوند او را به مردم وامی گذارد.
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
مَن طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللهِ وَکَلَهُ اللهُ اِلَی النّاسِ؛
هر کس به بهای نارضایتی خدا، مردم را راضی کند، خداوند او را به مردم وامی گذارد.
مستدرک الوسائل، ج12، ص209
شرح حدیث:
از قدیم گفته اند: رضایت همه را نمی توان به دست آورد.
هر کار کنید، برخی خوششان می آید و بعضی ناراحت می شوند، رفتار شما بعضی را خشنود و برخی را ناراضی می کند. به علاوه، گاهی جلب رضای مردم به آن است که حق و انصاف و عدالت را زیر پا بگذارید و خلاف کنید، تا خواسته های نادرست آنان را تأمین نمایید.
پس باید به فکر جلب رضای کسی بود که رضایت او کارساز است و آخرت و عاقبت و بهشت و جهنم انسان به دست اوست؛ یعنی خدا.
هیچ سزاوار نیست که برای خشنود کردن مردم، خدا را به خشم آوریم.
در تاریخ، بسیار بوده اند کسانی که برای رضای سلاطین و به خاطر پسند ارباب زر و زور، از حق چشم پوشیده و به باطل گرویده اند. مگر «عمر سعد»، به خاطر رضایت «ابن زیاد» با حسین بن علی(علیه السلام) نجنگید؟ مگر ابن زیاد، برای تأمین رضایت اربابش یزید، از کوفه لشکری عظیم برای نبرد با سیدالشهداء (علیه السلام) نفرستاد؟ آخر کار هم دچار خشم الهی شد و همان گونه که امام فرموده است، خداوند، آنان را به مردم واگذاشت. مردمی که به دستور یزید و ابن زیاد به جنگ حسین(علیه السلام) آمده بودند، روزی هم با نفرت و لعنت از آنان یاد می کردند و از کرده ی خویش پشیمان بودند.
در هر کاری باید جانب رضای خدا را گرفت، نه پسند مردم را.
کسی که حساب خود را با خداوند، صاف و پاکیزه کرده باشد و رضای الهی را در کارها در نظر بگیرد، خداوند هم به او عزّت دنیا و سربلندی و سعادت آخرت عطا می کند.
ممکن است کسانی در دنیا با جلب رضایت مردم از راه حلال و حرام و راست و دروغ، به مقام و موقعیتی برسند، ولی دوام نخواهد داشت.
معیار حساب آخرت، رضای خالق است، نه پسند خلق!
منبع: حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام)، جواد محدثی.