معاونت فرهنگی تربیتی مرکز آموزشهای غیرحضوری

Download: _.pdf

در حال دریافت: _.pdf الگوی رفتاری حضرت امام ( نماد انقلاب)

بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره الگوی رفتاری امام خمینی(ره) نشان می دهد که ایشان در این خصوص به چند شاخص عمده نظر دارند که عبارت اند از: معنویتِ امام،‌ شناخت حرکات و عناصر نابحق،‌ صلابت و شدّت در برابر حرکت های نابحق،‌ لطافت و رقت عمل در مواجهه‌ با ذکر الهی و برخورد با مظلومان و محرومان و ضعفا و مستضعفان،‌ اقتدار و قوّت،‌ مظلومیت، رسیدن به پیروز نهایی، برخورد شجاعانه و فعّال در مواجهه‌ با دشمنی‌ها و دشمنان،‌ تمرکز بر اولویت ها و توجه ویژه به مردم.

ظلم و ظالم،‌ انحراف از راه خدا،‌ طغیانگری و اغواگری از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب در زمره حرکات و عناصر نابحق بر می شمارند که حضرت امام با شناخت آنها، با صلابت و شدت در مقابلشان می ایستند. ایستادگی در مقابل رژیم منحط و طاغوتی و فاسد پهلوی،‌ ایستادگی در مقابل آمریکا،‌ ایستادگی در برابر صدّام متجاوز در جنگ تحمیلی ‌و ایستادگی در برابر فتنه‌های داخلی نیز در این حوزه جای می گیرند.

از سوی دیگر از ویژگی های رفتاری حضرت امام،‌ لطافت و رقت عمل در مواجهه‌ با ذکر الهی و برخورد با مظلومان و محرومان و ضعفا و مستضعفان است.  اقتدار و قوّت درخصوص سرنگونی حکومت طاغوتیِ دیکتاتوریِ وراثتی بعد از دو هزار سال،‌ شکست آمریکا که منافع حیاتی برای خود در اینجا تعریف کرده بود،‌ خنثی کردن توطئه‌ها و ناکام کردن طرّاحان جنگ تحمیلی و کسانی که غرضشان نابود کردن انقلاب بود از دیگر ویژگی های رفتاری حضرت امام برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است.

تمرکز بر اولویت ها شاخص دیگری است که رهبر انقلاب درخصوص ویژگی های رفتاری حضرت امام به آن اشاره می کنند. مقابله‌ با رژیم سلطنت در دوران مبارزات،‌ مسئله جنگ در دوران جنگ تحمیلی،‌ تکیه‌ بر قانون اساسی و ایجاد نظام و ترتیبات قانونی در اوّل انقلاب از موارد مربوط به این ویژگی رفتاری امام است.

توجه به مردم، اعتماد به توانایی‌های مردم، اهتمام به همبستگی و اتّحاد ملّت و بی‌اعتمادی به دشمن نیز از موارد زیرمجموعه الگوی رفتاری حضرت امام خمینی(ره) است.

 

متن کامل این مطلب در ادامه قابل دریافت است.