دام خسارت بار والدین برای فرزندان
دختربچه با یک تیشرت و شلوارک لی، شالی کرمرنگ را طوری روی سر انداخته که موهای موجدارش دیده میشود. او شروع میکند به خواندن یک موسیقی مبتذل اما پرطرفدار، ناگهان صحنه تغییر میکند و حجاب دخترک کنار میرود و لباسش میشود چیزی شبیه لباسهای مجلسی زنان بزرگسال. او شروع میکند به آرایش صورت، کودک پابهپای آهنگ، حرکاتی را شبیهسازی میکند و…
این مضمون ویدئویی کوتاه است از تازهترین تلاش یک پدر و مادر برای بهنمایشگذاشتن فرزندشان در فضای مجازی. این کودک یکی از صدها کودکی است که مجبورند به خواست بزرگترها تن بدهند، مقابل دوربین بایستند، ترانهای بخوانند، نمایشی بازی کنند، شیرینزبانی بهخرج دهند و تصاویرشان بلافاصله سر از پیجهای شخصی یا صفحات متعلق به پدر و مادرشان دربیاورد به این امید که هرچه بیشتر لایک بگیرد و دیده شود.
با اینکه بارها تاکید شده که این قبیل اقدامات، در واقع تولید کودکان کار نوین است ولی همچنان خیلی از خانوادهها میل دارند فرزندانشان در فضای مجازی دیده شوند؛ حالا بهای این حضور چه چیزی خواهدبود برایشان اهمیت ندارد. بچهها باید بچگی کنند و در دنیای پاک و شفاف خودشان سیر کنند اما بزرگترهایی که بهدنبال نام و نان هستند بچهها را از دنیای زلالشان بیرون میکشند و به دنیای پرحرفوحدیث و مملو از حاشیه فضای مجازی پرتاب میکنند.
این اقدام شاید کودک را به شهرت احتمالی یا خانواده را به ثروت احتمالی برساند اما دنیای کودکی که در این میان قربانی میشود بهایی آنچنان گزاف دارد که محاسبهاش از توان اعداد و ارقام خارج است. اگر یکی از خطرهایی که در این فضا در کمین است نیز گریبان کودک را بگیرد که آنوقت زیانی که به کودک تحمیل شده بههیچوجه قابل مقایسه نیست.
ما همه بیغیرتیم آینه درکربلاست
کیست درین انجمن محرم عشق غیور
ما همه بیغیرتیم آینه درکربلاست
گزیده ای از سخنرانی آیت الله عاملی زیدعزه در برنامه سمت خدا
محورها:
فرق عبرة با دمعة چیست؟
عشق به امام حسین علیه السلام چگونه است؟
کدام اشک برای سیدالشهدا علیه السلام باعث سرد شدن آتش جهنم می شود
لباس تنگ لباس ذلت است
داستان های واقعی حجاب-1
پایداری برای حفظ حجاب
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی میگوید:
وقتی در مؤسسه اسلامی نیویورک مشغول فعالیت بودم، روزی دختر جوانی آمد که میخواست مسلمان شود. گفتم: برای پذیرش اسلام، ابتدا باید خوب تحقیق کنید و بعد اگر به این نتیجه رسیدید که دین اسلام دین حق است، میتوانید مسلمان شوید. او رفت و شروع به مطالعه کرد. در این بین، چندین بار دیگر به من مراجعه کرد و در نهایت، با ناراحتی گفت: «اگر مرا مسلمان نکنید، من میروم و در وسط سالن فریاد میزنم و میگویم: من مسلمانم!» گفتم: حالا که در پذیرفتن اسلام مصمم شدهاید، بیایید تا در طی مراسمی تشرف شما انجام شود.
روز بعد، در بین مراسم گفتم: این خانم میخواهد امروز به دین مبین اسلام مشرف شود. یکی از حضار گفت: «لابد این دختر عاشق یک پسر مسلمان شده و چون دین ما اجازه ازدواج او را نمیدهد، میخواهد به صورت صوری مسلمان شود.» گفتم: از صراحت لهجه شما متشکرم؛ ولی اینطورکه شما گفتید، نیست؛ زیرا او در مورد حقانیت اسلام مطالعه گستردهای داشته است و به عنوان مثال، در عقاید اسلامی چیزی به نام «بداء» هست که میدانم هیچکدام از شما چیزی از آن نمیدانید؛ ولی این دخترخانم میداند. بههرحال، او در آن مراسم، مشرف به اسلام شد.
خانواده وی، مسیحی بودند و با دیدن حجاب او، شروع به آزار و اذیتش کردند. این آزار واذیت روزبهروز بیشتر میشد؛ بهحدیکه مجبور شدم با آیتالله مظاهری تماس گرفته، جریان را با ایشان در میان گذارم. ایشان فرمود: «آیا احتمال خطر جانی وجود دارد؟» گفتم: بیخطر هم نیست. فرمود: «پس، شما به ایشان بگویید روسری خود را بردارد. ماجرا را به آن خانم ابلاغ کردم و گفتم: میتوانید روسری خود را بردارید. او پرسید: «آیا این حکم اوّلیه است یا حکم ثانویه و به جهت تقیه صادر شده است؟» گفتم: نه؛ حکم ثانویه است و به دلیل تقیه صادر شده است. گفت: «اگر روسری خود را برندارم و برای حفظ حجابم کشته شوم، آیا من شهید محسوب میشوم؟» گفتم: بله. گفت: «والله، روسری خود را برنمیدارم؛ هرچند در راه حفظ حجابم جانم را از دست بدهم!» البته بعد از این ماجرا، خانواده او نیز با مشاهده رفتار بسیار مؤدبانه دخترشان، از این خواسته صرفنظر کردند
تبیان-بلاغ
تاثیر تربیتی فعالیت فرهنگی بانوان در جامعه و تربیت خانواده
از همان موقع دریده شدن گریبان عدم توسط دستان خلقت، نبرد حق و باطل هم شروع شد؛
نبردی به وسعت تاریخ و به ژرفای خلقت.اکنون پر واضح تر از هر روز دیگر، صدمات وارده از سوی باطل،
پیکره بشری را رنجور و رنجورتر کرده است.
در سرزمین خویش هم این لطمات از قبیل تزریق بی هویتی و بی دینی چون ویروس بر جان جوانان رخنه کرده است
و تیلیغات علیه حق روز به روز بیشتر میشود
و اگر حضور پررنگ بانوان این مرز و بوم و مخصوصا بانوان خانواده طلاب را در این عرصه ی تبلیغ شاهد باشیم،
این لطمه ها کم رنگ و کم رنگ تر میشود و این بانوان با واکسن بصیرت دهی و هدایتگری خویش،
این ویروس سهمگین را مغلوب سازند تا پادتن هویت دینی همچنان بر وجودمان باقی بماند.
سهل انگاری در احکام
برخی افراد در انجام وظایف خود سهل انگاری می کنند. به چند نمونه از آن ها اشاره می شود:
1. بقا بر تقلید، بدون اذن و داشتن مرجع زنده؛
2. عدول های سلیقه ای بدون ضابطه از مرجعی به مرجع دیگر؛
3. تیمم کردن در جایی که وظیفه، چیز دیگری است؛
4. نپوشیدن جوراب در برابر نامحرم توسط برخی خانم ها؛
5. نشسته خواندن نماز واجب برای کسی که امکان ایستاده خواندن دارد؛
6. خجالت و کم رویی برای انجام وظیفه ی شرعی؛
7. تأخیر در نماز اول وقت، بدون عذر شرعی؛
8. رعایت نکردن حجاب در برابر نامحرمان فامیل؛
9. به تأخیر انداختن نمازها و روزه های قضا شده؛
10. نگرفتن روزه بهخاطر گرمی هوا و بلندی روز یا کار سخت و…؛
11. سهل انگاری در تصحیح قرائت نماز و… .
پاسخ به پرسش هایی در مورد حجاب
آنچه در این نوشتار میخوانید:
➖ مفهومشناسی حجاب
➖ پوشش اسلامى در قرآن
➖ حدود حجاب در فتاوای فقها
➖ پاسخ به برخی شبهات پیرامون حجاب شرعی و حدود آن